Pokud máte firmu, dost možná jste i vy už někdy alespoň na chvíli zapřemýšleli nad možností expandovat do Číny. Nejlidnatější země světa je domov pro 1,4 miliardy lidí, jejichž peněženky jsou díky ekonomickému růstu asijského giganta stále plnější. Realita ale prakticky nikdy tak snová není. Dostat se do Číny je totiž velmi složité. Jak všichni z praxe víme, mnohem jednodušší je dostat Čínu k nám.
Co když ale přece jen nějaký způsob existuje? Všichni přece běžně brouzdáme po internetu a nakupujeme na něm. Stejný trend samozřejmě roste i v Číně. Přesto, že otevřít v Číně pobočku své společnosti nebo obchodu není nic jednoduchého, dát o sobě Číňanům vědět prostřednictvím všudypřítomného internetu je mnohem prostější. Pokud už jste vyzkoušeli expandovat se svým e-shopem do Číny, nejspíše jste narazili na jednu podstatnou překážku. Řeč je o převodu prostředků. Čínský zákazník chce samozřejmě platit v CNY/RMB, ale vy si jakožto český obchodník nejvíce rozumíte v českou korunou. Nejde o neřešitelný problém.
U nás prakticky neznámá, v Číně není člověka, který by o ní nevěděl
Stejně jako v našich končinách rádi na internetu i v kamenné prodejně platíme skrze Apple Pay či Google Pay, Číňané využívají AliPay. Jde o platební nástroj tamního maloobchodního kolosu Alibaba, kterému se někdy přezdívá čínský Amazon. Právě AliPay představuje způsob, jak platební styk mezi českým nebo třeba slovenským obchodníkem a čínským zákazníkem zrealizovat.
Ještě poměrně nedávno byla cesta za přijetím čínských plateb nesmírně trnitá. To už ale nyní neplatí. V Evropě totiž působí několik společností, které jsou oficiálním partnerem Alipay a toto řešení dokáží napojit do e-shopu a skrze které je možné proces zprostředkovat. Nejprve je ale potřeba projít ověřením, které zabere asi týden. Výsledkem je ovšem internetový obchod s napojenou platební bránou, kterou důvěrně zná miliarda nových zákazníků.
Alipay má u čínských spotřebitelů doslova neotřesitelnou pozici. V roce 2018 proběhla více než polovina bezhotovostních plateb právě skrze tuto službu. Obliba Alipay navíc neustále stoupá. Alipay údajně spolupracuje s více než 65 finančními institucemi, včetně Visa a MasterCard. Jde navíc o službu, která má skutečně globální ambice. Kromě domovské Číny působí i v Bangladéši, Japonsku, Jižní Koreji nebo Vietnamu a postupně proniká i mimo Asii.
CNY/RMB může přes AliPay přijímat i váš e-shop
Jakmile dojde k zaplacení nákupu v čínské národní měně, je platba vypořádaná v EUR. Tedy v platidle, které je české koruně mnohem bližší a její převod na tuzemský bankovní účet nepředstavuje prakticky žádný problém. O nejkomplikovanější část se zkrátka postará externí partner. Co se týče poplatku, je upřímně řečeno o něco vyšší než provize platebních bran, na které jsme zvyklí v našich končinách a pohybuje se okolo 3 procent. Je tak na zvážení každého, zda se implementace platební brány, která pomůže internetový obchod otevřít druhému největšímu trhu na světě, vyplatí. Vždy navíc můžete zvážit i to, že poplatek přeúčtujete na zákazníky.
Otevření svého e-shopu Číně tedy není zcela bez komplikací, ale je možné. Potřebujete jen vhodného partnera. Pokud máte zájem začít přijímat čínské jüany, ozvěte se nám a společně už vymyslíme nejlepší řešení. Pomůžeme vám s vyřízením potřebné dokumentace a všech žádostí. Následně vás i provedeme samotnou implementací platební brány. Konečný výsledek totiž rozhodně bude stát za to. Kompletní potenciál nezměrného čínského trhu nabízí akceptace také konkurenční služby WeChat Pay.
Službu AliPay používá např. e-shop www.joustore.com.