Provozujete v České republice e-shop? Pak možná z vlastní zkušenosti moc dobře víte, že tuzemský e-commerce trh je nesmírně konkurenční. Situace je taková, že u nás aktuálně působí asi 50 tisíc internetových obchodů. To je na zemi s 10 miliony obyvateli naprosto nevídané. Česko je doslova e-shopovou velmocí. Například v Maďarsku, které má stejný počet obyvatel a jen o málo nižší ekonomickou výkonnost, působí jen jednotky tisíc e-shopů.
Z toho jasně vyplývá, že konkurenční boj je v Česku a částečně i na Slovensku nelítostný a je třeba jej svádět prakticky o každého zákazníka. Proč to tedy nezkusit na trhu, který je mnohonásobně větší, jeho obyvatele díky hospodářskému růstu neustále bohatnou a mají obrovský hlad po výrobcích s evropským razítkem? Možná už jste poznali, že řeč je o Číně. U mnoha podniků přežívá představa, že dostat se na čínský trh je nesmírně složité. Částečně je to pravda. Spíše to ale platí pro případy, kdy se v nejlidnatější zemi světa rozhodnete pro fyzickou přítomnost například ve formě pobočky. Při podnikání na internetu je to mnohem jednodušší.
Pokud se rozhodnete pro expanzi do Číny, nejspíše si řeknete, že hlavní problémy zde stojí celkem tři. Chronologicky je můžeme popsat takto:
Jak se o mně lidé v Číně dozví?
Jak mi za zboží zaplatí?
Jak k němu své zboží dostanu?
Druhý bod řeší implementace minimálně jedné z platebních bran, které v Číně naprosto dominují. I evropský obchodník si do svého e-shopu může napojit platební bránu AliPay nebo WeChat Pay. S technologiemi těchto gigantů není žádný problém nechat si za nákupy zaplatit v CNY a následně na vlastní účet přijmout eura, nebo koruny.
Úspěšný marketing v Číně vyžaduje znalost specifického trhu
A jak se o váš Číňané mohou dozvědět? Částečně to může zařídit služba WeChat Mini Program. Ve zkratce jde o jednoduché programy v rámci komunikační aplikace WeChat, který dnes v této asijské zemi používá prakticky každý. Mít svou vlastní mini aplikaci v rámci WeChat je prakticky nutností. To samo o sobě ale nejspíše stačit nebude. V rámci WeChat Mini Program totiž aktuálně existuje více než půl milionů aplikací.
Bude to tedy chtít někoho, kdo specifický čínský trh zná a ví, jak na miliardu spotřebitelů zapůsobit. Nechce to na nás. Pokud máte zájem o expanzi do Číny, zajistíme vám WeChat Mini Program a pomůžeme s marketingem. Hlad po produktech z Evropy je zkrátka v Číně obrovský. V rámci marketingových aktivit tak prakticky stačí jen ukázat své produkty co největšímu okruhu uživatelů. K tomu mohou pomoci nástroje, z nichž některé v našich končinách příliš známé nejsou. Jde především o největší čínský vyhledávač Baidu, Weido nebo již zmíněný WeChat. Nesmírně populární je v Číně také TikTok. U každé z těchto platforem je ale potřeba vědět, jak na ni.
Jak dostat své zboží do Číny? Mohou lokální společnosti
Dejme tomu, že zákazníci o vás díky účinnému marketingu už vědí, objednali si a nákup úspěšně zaplatili. Teď nás čeká ta nejdůležitější logistická operace. Jak zboží dostat do cílové destinace? Existuje několik služeb, které usnadňují takzvaný Cross-Border E-Commerce (CBEC), tedy zasílání zásilek objednaných přes internet do zahraničí, jehož cílem má být právě Čína. Například maloobchodní gigant Alibaba vlastní nebo drží podíly ve službách jako TaoBao, Tmall nebo Net Ease Kaola. Dalšími významnými hráči v tomto oboru jsou JD, Vipshop Global a Pinduoduo. Právě služeb těchto společností můžete jako evropský obchodních využít.
Na celnici obvykle vše probíhá hladce
Proces, kdy zásilka vstoupí do země, může být docela rychlý. Čínští celníci totiž každý produkt opatřuji jedinečným identifikátorem. Když pak zásilka skutečně dorazí a její číslo se vyskytuje na seznamu, zásilce posvětí vstup na území Číny. Proces je jednoduchý především díky propojení s CBEC platformami, které od zákazníka a jeho zásilce získají potřebné informace, které následně pomohou jednoduše předat při celním řízení.
Je ale potřeba pamatovat na několik základních věcí. Za prvé jde o daně. Importované balíčky jsou totiž předmětem čínské alternativy DPH a daně. Její výše se mění v závislosti na konkrétní kategorii produktu. Většina zásilek ale bude podléhat zdanění ve výši 11,2 procenta. Na luxusní zboží jako třeba kosmetika, se pak vztahuje daň 25,5 procenta. Tyto náklady můžete přenést na zákazníky.
Administraci spojenou s importem zboží si můžete vyřídit buď sami, anebo si pro tyto záležitosti najmout tamní logistickou firmu, která celý proces pravděpodobně zařídí mnohem efektivněji. Proces můžete zjednodušit ještě mezikrok, kdy si skladové a logistické služby zajistíte třeba v Hongkongu. Spolupracujeme s místním partnerem, rádi Vám pomůžeme.
A jaké produkty v Číně prodávat? Už jsme řekli, že zde přetrvává obrovský hlad po prakticky všem evropském. Přesto ale existují produkty, kde může být poptávka ještě vyšší. Právě ty mohou představovat tu pravou díru na trhu. Jde například o kosmetiku, dětské oblečení a podobné produkty pro nejmenší, jídlo, nápoje, módu nebo šperky. Tak proč nezkusit štěstí v Číně?