Znáte WeChat? Pokud ano, pravděpodobně jen z doslechu. Skutečných uživatelů je totiž v našich zeměpisných šířkách skutečně jen velmi málo. Je to logické. WeChat dominuje především v Číně. A to pořádně. Jde totiž o aplikaci, která je doslova nepostradatelná pro většinu obyvatel nejlidnatější země světa. Mnoho z nás má podvědomě stále zafixováno, že WeChat je nástroj především pro chatování. Ostatně, má to i v názvu. Realita je ale taková, že v současné době jde o nástroj, který toho nabízí mnohem více. Rozhodně by ho tedy neměly v rámci svých marketingových aktivit podceňovat firmy, které na tomto obrovském trhu působí.
Proč to říkáme? Zkrátka proto, že vám v našich článcích chceme přiblížit možnost obchodní expanze do Číny. Už jsme psali o tom, že začít podnikat v této zemi je relativně jednoduché. To platí, pokud zůstanete v online prostoru. Expandovat svůj e-shop může představovat velmi zajímavou příležitost. Ostatně, více si můžete přečíst v článku o Cross-border e-commerce (CBEC). Nutností je především implementace platebních bran. Ty nejpoužívanější v Číně jsou WeChat Pay a AliPay. Bez nich se do čínského dobrodružství ani nepouštějte.
Technologie ale nejsou všechno. Jakmile totiž vstup do nové země připravíte po technické stránce, zbývá ještě jedna otázka. Jak se o vás v Číně dozví? Mezi nejdůležitější marketingové kanály v této zemi patří vyhledávač Baidu, sociální síť Weibo a v neposlední řadě i u nás známý TikTok. Dnes si povíme více o posledním kousku skládačky, který je pro úspěšné působení v Číně klíčový. A tím je práce WeChat.
WeChat je nesmírně robustní nástroj, který Číňany provází prakticky neustále. Nejen, že si přes něj chatují, ale také platí, jak už víme, WeChat má vlastní platební bránu. Tím to rozhodně nekončí. Dále zde nakupují nebo hrají hry či využívají WeChat Mini Program. WeChat je dnes vlastně mnohem více než sociální síť. Lidé si skrze něj objednávají taxi, jídlo, převádějí peníze nebo rezervují letenky nebo investují do svého vzdělání. Dalo by se říci, že k čemu my používáme možná až desítky různých nástrojů, je na WeChat pod jednou střechou.
Jediná aplikace, kterou v Číně potřebují
WeChat alespoň jednou za měsíc zapne 1,5 miliardy lidí. A protože je populární především v Číně, dokážete si představit, jak velká část tamní populace tuto aplikaci používá. Nesmírně oblíbený je pak mezi mladými. Více než polovina uživatelů WeChatu je totiž ve věku mezi 25 a 35 lety. Právě tuto generaci je poměrně komplikované zaujmout. Obvykle totiž věnuje řádově nižší pozornost tradičnějším komunikačním kanálům. Proto tolik marketérů stále častěji spoléhá právě na sociální sítě. To platí i pro Čínu a WeChat.
Základním krokem je založení firemního profilu na WeChat. Podobně, jako to my známe třeba z Facebooku. Mnoho firem působících v Číně ale jde dál. Dalším logickým krokem je totiž vytvoření aplikace v rámci Mini Program. Skrze WeChat jde také přímo prodávat. WeChat je zkrátka pro člověka z opačného koutu planety dost neprobádaným územím. Neznalý se zde poměrně rychle ztratí. A úspěšné marketingové působení je pak ještě složitější. Laik si spíše utrhne ostudu než očaruje čínský trh.
Proto jsme tu my. Pomoc s čínskou expanzí totiž myslíme vážně a uvědomujeme si, že mise nekončí spuštěním e-shopu. Naopak, možná spíše začíná. Dalším nezbytným krokem je právě dobře zvládnutý marketing. Je pravda, že v Číně převládá neutuchající hlad po evropských výrobcích. Pokud se o vás ale nikdo nedozví, není to moc platné. Obraťte se na nás. Pomůžeme vám nejen s WeChat, ale podnikáním v Číně jako takovým. Působíme zde již přes 20 let.
Často kladené dotazy:
WeChat alespoň jednou měsíčně využívá 1,5 miliardy lidí. Polovina uživatelů je přitom mladší 35 let.
WeChat je v současné době mnohem komplexnější nástroj. Už to není jen sociální síť, ale aplikace, přes kterou se v Číně objednává, jídlo, rezervují letenky nebo platí účty. Pro nás je docela těžké si to představit, ale Číňané v podstatě k životu ani nepotřebují další aplikaci než právě WeChat.
V prvé řadě si zde mohou založit firemní profil. Funguje to docela podobně jako Stránky na Facebooku. Můžou si ale i postavit vlastní aplikace nebo prodávat své zboží. Možností je neuvěřitelné množství.
Může, ale představa, že se vám podaří si zde otevřít pobočku je docela divoká. Mnohem reálnější a jednodušší možnost je začit v Číně podnikat online. Takže tak, že zde expandujete svůj e-shop.